Tips om als vrouw gezond te blijven

Posted On maart 20, 2020

Als je zo lang mogelijk fit en gezond wilt blijven dan is het van cruciaal belang dat je een goed dieet hebt. Met een gebalanceerd dieet zorg je er namelijk voor dat je de nodige voedingsstoffen binnen krijgt die het lichaam nodig heeft. Maar waar moet je nu op letten als je gezond wilt eten als vrouw zijnde? Als je hier antwoord op wilt krijgen is het handig om even door te lezen. Wil je dus gezond blijven als vrouw? We zullen je in dit artikel namelijk alles laten zien wat je moet weten als vrouw om gezond te eten!

Het balanceren van calorieën met sport

Aangezien vrouwen doorgaans minder spieren hebben, meer lichaamsvet hebben en kleiner zijn dan mannen, hebben ze minder calorieën nodig om een gezond lichaamsgewicht en activiteitenniveau te behouden. Vrouwen die fysiek actiever zijn hebben soms meer calorieën nodig. Lichamelijke activiteit is een belangrijk onderdeel van de gezondheid van jou als vrouw zijnde. Regelmatig sporten helpt niet alleen om je gezond te houden, maar het zal ook nog eens stres verminderd werken. Door je TDEE en BMR uit te rekenen kun je precies zien hoeveel jij eigenlijk binnen zou moeten krijgen op een dag. Dit maakt het een stuk makkelijker om je persoonlijke dieet samen te stellen.

Eiwitshakes kunnen je helpen bij het sporten en stimuleren spieropbouw. Ook voor dit product zijn er Paleo oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan Vegan Protein Shakes. Deze shakes zijn 100% plantaardig en ook nog is enorm lekker!

Eet altijd een gebalanceerd dieet

Zoals we al even hebben gezegd is het super belangrijk dat je een goed dieet volgt met voldoende variatie. De juiste producten leveren de energie die je nodig hebt om jouw drukke leven te kunnen doorstaan. Deze stoffen zorgen ervoor dat je je fit voelt, dat je jouw spieren onderhoudt en dat je organen optimaal kunnen functioneren. Een gezond dieet zal meestal de volgende regels volgen, al zit er natuurlijk variatie in:

  • Ten minste drie bronnen van volle granen zoals volkorenbrood, volkoren graanvlokken, volkorenpasta, bruine rijst of haver.
  • Drie porties vetarme of vetvrije zuivelproducten, waaronder melk, yoghurt of kaas; of calciumversterkte plantaardige alternatieven.
  • Vijf tot vijf en een half ons eiwitrijke producten zoals mager vlees, gevogelte, zeevruchten, eieren, bonen, linzen, tofu, noten en zaden.
  • Twee koppen fruit – vers, bevroren of ingeblikt zonder toegevoegde suiker.
  • Twee-en-een-half kopje kleurrijke groenten – vers, bevroren of ingeblikt zonder toevoeging van zout.

Krijg voldoende Calcium en Vitamine D binnen

Voor gezonde botten en tanden moeten vrouwen elke dag een verscheidenheid aan calciumrijk voedsel eten. Calcium houdt de botten sterk en helpt het risico op osteoporose te verminderen. Dit is een botziekte waarbij de botten zwak worden en gemakkelijk breken. Sommige calciumrijke voedingsmiddelen omvatten vetarme of vetvrije melk, yoghurt en kaas, sardines, tofu (indien gemaakt met calciumsulfaat) en calcium verrijkte voedingsmiddelen. Hierbij kan je denken aan plantaardige melkalternatieven, sappen en granen. Adequate hoeveelheden vitamine D zijn ook belangrijk om op te nemen. De behoefte aan zowel calcium als vitamine D neemt toe naarmate vrouwen ouder worden. Goede bronnen van vitamine D zijn onder andere vette vis, zoals zalm, eieren en verrijkte voedingsmiddelen en dranken, zoals melk, plantaardige melkalternatieven, sommige yoghurts en sappen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest