Paleo voeding, natuurlijk voedsel!

Wat is paleo voeding? Waaruit bestond nu eigenlijk de voeding van de jager verzamelaar en wat kunnen we vandaag de dag doen om hier zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen? Wat kan ik nu wel eten en wat kan ik beter laten liggen? Dit zijn allemaal vragen die in je op kunnen komen zodra je de paleo levensstijl gaat volgen.

Het spreekt natuurlijk voor zich dat we in onze moderne samenleving niet geheel hetzelfde kunnen eten als onze jager verzamelaar voorouders. Toch kunnen we proberen om hier zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen. Maar hoe zul je jezelf afvragen? Simpel door te eten wat onze voorouders ook aten. Door de miljoenen jaren heen is ons lichaam genetisch gezien nauwelijks veranderd. De voeding die we tot ons nemen is wel enorm veranderd, toch heeft ons lichaam nog steeds dezelfde behoefte aan voedingsstoffen als dat van onze voorouders.

Eet zoals de natuur dit bedoeld heeft

Wat is wel paleo voeding en wat niet?

Vaak denk je dat je best gezond eet, is dit ook wel echt zo? Zodra je de etiketten in de supermarkt leest wordt vaak al snel duidelijk dat een product waarvan gezegd wordt gezond te zijn, eigenlijk helemaal niet zo gezond voor je is.

Voor het gemak zullen we onze voeding opdelen in voedingsgroepen, hieronder vind je een beknopt overzicht van wat je wel en niet zou moeten eten.

Paleo voeding die is toegestaan:

– Vlees, wild en gevogelte – Eieren – Vis, schelp- en schaaldieren – Verse groenten – Vers fruit – Olie en vetten – Noten en zaden – Kruiden en specerijen – Water

Paleo voeding die niet is toegestaan:

– Zuivel producten – Granen, pseudo granen – Suiker – Peulvruchten – Verpakte vruchtensappen – Frisdrank – Vet van vlees – Zout – Aardappels – Chips, Koekjes en snoep – Fastfood – Bewerkt vlees – Sausjes en dressings – Eigenlijk alle bewerkte voeding kun je beter vermijden, er zijn zoveel gezondere opties.

Mag ik nog wel koffie drinken?

Er is ook nog een zogenaamd grijs gebied, voeding die je met mate zou kunnen nemen. Hierbij een kort overzicht van een aantal van deze producten.

  • Koffie en cafeïne thee.
  • Chocolade, liefst zo puur mogelijk. Zelf neem ik 78% pure chocola. Met mate uiteraard.
  • Gedroogd fruit, bevat veel suikers.
  • Alcohol, kies voor rode wijn of niet graan gebaseerde sterke drank. Nee geen likeur en cocktails.
  • Fruit en groente met veel koolhydraten zoals: zoete aardappel en banaan.
  • Zoetstoffen: Ruwe honing, stevia, kokos suiker, diverse natuurlijke siropen.
  • Nachtschades

Er is natuurlijk altijd voeding waarover te discussiëren valt of het nu wel of niet binnen de paleo levensstijl past.

Weet je niet zeker of iets nu wel of niet paleo voeding is? Neem gerust contact met ons op en wie weet kunnen we je hier verder mee helpen.

En nu? Kan ik nog wel eens niet paleo eten?

Je zult wel denken mag ik nu nooit meer snacken en kan ik nog wel uit eten gaan? Ja dat kan! Soms ontkom je er gewoon niet aan dat je een maaltijd voorgeschoteld krijgt die niet paleo geschikt  is. Denk aan een etentje met de familie, werk of een bruiloft. Dit betekent niet dat je slecht bezig bent.

In mijn volgende blog ga ik verder in op het toepassen van de paleo levensstijl in je dagelijks leven. Tevens gaan we dan kijken welke groenten je het best zou kunnen toevoegen aan je voeding.

Lees verder: Paleo levensstijl toepassen in je dagelijks leven

Pin It on Pinterest

Paleo weekendmenu

Wil jij ook wekelijks paleo recepten ontvangen?

Maak kennis met de paleo lifestyle en ontvang wekelijks de nieuwste recepten per email. Vul hieronder je gegevens in en ontvang als bonus het gratis clubpaleo weekendmenu direct per email.

Je aanvraag is ontvangen. We sturen je nu een e-mail met het verzoek je e-mailadres te bevestigen.