De paleo levensstijl!

In mijn laatste blog heb ik een overzicht gegeven met welke voeding je wel en niet zou moeten toevoegen aan je menu.  Ik kan me voorstellen dat dit de nodige vragen bij je heeft opgeroepen. Hoe moet ik hier aan beginnen? Welke groenten moet ik dan eten? Waarom mag ik geen aardappels meer eten? Kan ik nu nooit meer wat anders eten? Op deze vragen zal ik in dit blog verder ingaan en je wat tips geven om direct te starten met de paleo levensstijl.

Hoe begin je met de paleo levensstijl?

Waar moet je nu beginnen? De één stapt direct voor 100% over op de paleo levensstijl en heeft geen moeite om slechte voeding te laten liggen. De ander bouwt langzaam slechte voeding af en vervangt dit voor gezonde alternatieven. Wat is nu het best? Ik kan je helaas niet vertellen wat de beste manier is om over te stappen op de paleo levensstijl. Wat ik je wel kan vertellen is hoe ik dit zelf gedaan hebt en hoe ook jij dit zou kunnen doen.

Maak voor jezelf de keus

Kies een datum waarop je voor de volle 100% wilt overstappen op de paleo levensstijl. Het best is om een datum te kiezen 2 á 3 weken vanaf het moment dat je deze beslissing neemt. Waarom zul je denken? Voor een hoop mensen is het lastig om direct te stoppen met het eten slechte voeding. Deze 2 á 3 weken geven je de tijd om langzaam een begin te maken met het uitsluiten van slechte voeding. Je kunt dit per groep gaan doen: suiker als eerst, dan de zuivel producten, graan, fast food en andere rommel en dan de bonen en peulvruchten. Op deze manier hoef je niet alles in één keer te laten staan. Natuurlijk kun je ook direct met alles tegelijk stoppen als je denkt dat je dit aankunt!

Overstap naar de paleo levensstijl

Nu is het dan zo ver, 2 á 3 weken geleden heb je zelf besloten dat vandaag de dag is dat je voor de volle 100% de paleo levensstijl wilt gaan volgen. De afgelopen 2 á 3 weken ben je waarschijnlijk al bewust bezig geweest met het inkopen van je voeding en zul je hopelijk alleen gezonde producten hebben gekocht. Om verleidingen te voorkomen is het belangrijk om nu als eerst je keuken en kasten uit te ruimen.

Pak een grote vuilnis zak en verzamel alle slechte voeding uit de rode tabel van ons vorige blog (Paleo voedingslijst). Het is natuurlijk zonde om alles weg te gooien. Wie weet kun je er iemand nog blij mee maken of geef het aan de voedselbank. Nu al het fast food en andere verleidingen je huis uit zijn is het tijd om je voorraadkast en keuken aan te vullen met gezonde snacks, groenten & fruit.

Paleo maaltijden plannen

Voordat je naar de supermarkt rent en heel je kar volstopt met groenten en fruit is het verstandig om even rustig aan tafel te gaan zitten om een menu planning te maken voor de komende 5 tot 7 dagen.

Door vooraf te bedenken wat je deze week wilt eten weet je precies welke boodschappen je nodig hebt en haal je niks te veel. Ook kun je zo gemakkelijk een gevarieerd menu samenstellen. Let op dat je producten die niet lang houdbaar zijn als eerst op je menu zet.  Heb je moeite om een goed menu samen te stellen? Kijk dan eens naar de recepten op deze website of gebruik Google om op leuke ideeën te komen. Zelf haal ik mijn groente & fruit, vis, vlees en noten niet in de supermarkt maar bij de speciaalzaak dus bij de groenten boer, slager, viswinkel en notenboer. Natuurlijk zijn alle producten ook te verkrijgen in de supermarkt. Maar naar mijn mening is de kwaliteit en voedingswaarde van de producten in de supermarkt een stuk lager dan die bij de speciaalzaak.

Paleo levensstijl supermarkt

Een leuke tip die ik op het internet tegenkwam: doe je boodschappen aan de buitenkant van de supermarkt. Alle supermarkten zijn zo ingedeeld dat de verse producten, groente & fruit, vlees en vis zich aan de rand van de supermarkt bevinden. In het midden vind je de bewerkte fast food producten die we juist willen vermijden. Door niet door de paden te lopen word je tevens niet blootgesteld aan de supermarkt terreur die je probeert over te halen tot het kopen van slechte voeding en producten die je helemaal niet nodig hebt.

Paleo is geen dieet

Veel mensen die niet bekend zijn met de paleo levensstijl denken dat paleo een dieet is. Ik krijg zelf vaak de vraag te horen “Ben je op dieet ofzo?” als mensen zien dat je een gezonde maaltijd eet.  Maak niet te fout te denken dat je aan een dieet bent begonnen. Paleo is geen dieet maar een levensstijl. Er niemand die zegt dat je dingen niet mag of moet eten. Je bent zelf degene die de keuze maakt om gezonder te gaan leven. Ik wordt ook altijd erg moe van de vraag: ‘Je mag zeker geen brood eten?’ Jawel dit mag ik wel, maar ik kies ervoor om dit niet te doen.  Kortom, zorg dat je de juiste instelling hebt als je hieraan begint. Het is geen dieet maar een verandering van levensstijl waarvan je veel plezier zult hebben.

Nog een tip die ik je aan het begin wil meegeven: probeer de 100% regel toe te passen op de eerste 2 a 3 weken. Op deze manier schakel je het snelst over en maak je het jezelf niet al te lastig. Ben je een keer in een situatie dat je geen optie hebt om volledig paleo te eten? Maak hier geen punt van als dit een keer voorkomt, dit kan echt geen kwaad. Geef je lichaam wel de tijd om te wennen aan de nieuwe voeding die je tot je neemt.

Zondigen

Zoals ik je hierboven al verteld heb raad ik je aan om toch wel de eerste 2 a 3 weken niet te zondigen en volledig paleo te leven.  Natuurlijk is zondigen geen probleem, maar zeker aan het begin moet je hier niet aan toegeven. De valkuil bestaat namelijk dat je begint met 1 keer in de 3 dagen, dan worden het 2 dagen, dan wordt het om de dag en voor je het weet eet je weer zoals je altijd al deed. Kortom doe het niet, je snapt het probleem.

De 1 keer per week regel

Zelf heb ik niet alleen de eerste 2 a 3 weken strikt paleo gegeten maar heb dit een maand gedaan, omdat ik direct resultaat merkte in gewicht en energie was dit goed te doen. Natuurlijk wil je soms gewoon genieten van een lekker patatje of een ijsje. Dit kan, geen probleem, gebruik hier een zondig dag voor. Wat ik zelf doe is dat ik 1 dag in de week kies waarop ik eet wat ik maar wil. Het is natuurlijk niet de bedoeling om te overdrijven op deze dag. Geniet van wat je maar wilt, maar wel met mate. Ga hierna gewoon weer verder met gezonde voeding. Op deze manier is het makkelijker vol te houden. Je weet immers dat je op je zondig dag kan genieten van je favoriete fast food! Deze regel wordt ook vaak de 80/20 regel genoemd, ik vind 80/20 net wat te ruim vandaar dat ik de regel 1 keer per week toepas.

Momenteel volg ik de paleo levensstijl nu bijna 7 maanden. Ik merk heel erg dat ik steeds minder behoefte heb aan mijn zondig dag. Ik pas deze dan ook bijna niet meer toe. Wat ik wel doe is bijvoorbeeld 1 keer per week een keer mayonaise bij me zoete aardappel patat of een lekker ijsje na het eten. Maar een hele dag zondigen doe ik niet meer, de dag erna voel ik me vaak suf en moe en heb ik spijt van de dag ervoor. Naar mate je langer de paleo levensstijl volgt zal je zelf ook merken dat de behoefte naar slechte voeding afneemt en je liever kiest voor een gezonde optie.

Welke groenten zijn goed voor me?

In principe zijn alle groenten toegestaan in de paleo levensstijl. Wel moet je opletten dat sommige groenten een grote hoeveelheid zetmeel/koolhydraten bevatten. Een voorbeeld hiervan zijn zoete aardappels. Deze groenten zijn natuurlijk niet slecht voor je maar in grote hoeveelheid zijn ze ook niet heel goed voor je.

Hier volgt een mooi lijstje met groenten die je kan toevoegen aan je menu:

Paddenstoelen – Champignons, Oesters, Truffel, Shiitake
Bladgroenten – Andijvie, Snijbiet, Spinazie, Witlof, Groene sla
Kool – Bloemkoop, Boerenkool, Broccoli, Witte kool, Rode kool
Wortels – Bospeen, Winterpeen
Look groep – Knoflook, Uien, Prei, Bieslook

Verder kun je denken aan: Asperges, Avocado, Selderij, Pepers*, Courgette, Aubergine*, Pompoen, Zoete aardappelen, Tomaat*, Paprika*.

* Zelf eet ik ook nachtschades, omdat ik hier verder geen last van heb.  Mocht je hier wel last van hebben dan kun je deze beter vermijden.

Vragen over de paleo voedingslijst

Naar aanleiding van mijn vorige blog kreeg ik enkele vragen. Ik denk dat er meer lezers dezelfde vragen zullen hebben daarom lijkt het mij een goed plan om deze in dit blog mee te nemen.

Is Quinoa paleo?

Quinoa is een pseudo graan en strikt gezien hoort dit dus niet thuis in een paleo levensstijl. Quinoa wordt door de media neergezet als superfood. Quinoa wordt tot de pseudo granen gerekend en is niet zo slecht als echt graan, wel bevat het veel koolhydraat. Je kan zo nu en dan best Quinoa nemen op de zondig dag bijvoorbeeld. Geheel slecht voor je is het niet, maar je kunt het niet paleo noemen. Zelf eet ik het daarom ook niet.

Waarom geen peulvruchten en aardappels?

Peulvruchten groeien zo in de natuur en hoeven niet bewerkt te worden. Toch stonden peulvruchten niet op het dieet van onze voorouders. Peulvruchten bevatten anti-nutriënten, dit zijn stoffen die een plant aanmaakt om zijn zaden te beschermen tegen dieren. Wij kunnen deze anti-nutriënten niet afbreken en deze stoffen kunnen onze darmen beschadigen. Dit is de reden waarom we ze vermijden in de paleo levensstijl.

Als je wilt afvallen kun je aardappels het best vermijden, aardappels bevatten veel koolhydraten. Verder is er veel discussie of aardappels nou wel of niet paleo zijn? Ik heb hier geen antwoord op voor je. Zelf vermijd ik ze eigenlijk, en mis ze ook niet.

Zijn noten toegestaan in de paleo levensstijl?

Noten stonden zeker weten op het menu van onze voorouders. Bedenk wel ze geen frituurpan of oven hadden, dus het betreft hier alleen de rauwe (ongezouten) noten.  Noten bevatten veel goede vetten. Noten ga ik nog een keer uitgebreid bespreken in een ander blog. Ik hoop hiermee je vragen te hebben beantwoord.

Paleo is niet alleen het aanpassen van je voeding

De paleo levensstijl gaat om meer dan alleen het aanpassen van voeding. In ons volgende blog zullen we hier verder op ingaan. Heb je vragen stel ze gerust. Je kunt hiervoor het contact formulier onderaan dit blog gebruiken.

Bronnen: The ultimate paleo diet foodlist , Paleo.nl

Paleo weekendmenu

Wil jij ook wekelijks paleo recepten ontvangen?

Maak kennis met de paleo lifestyle en ontvang wekelijks de nieuwste recepten per email. Vul hieronder je gegevens in en ontvang als bonus het gratis clubpaleo weekendmenu direct per email.

Je aanvraag is ontvangen. We sturen je nu een e-mail met het verzoek je e-mailadres te bevestigen.

Pin It on Pinterest